Previous page

Karin Suter



„We can see the sculptures for all of their parts, for every touch of material, but the way that these parts and materials make meaning sculpturally remains a question – not necessarily the right question. ‘It is the “sentences” made with objects which have a meaning and not the single object in itself.“ Laatst ben ik dit kleine fragment uit een Interview met Claude Lévi-Strauss door Georges Charbonnier in 1959 tegengekomen en het deed mij denken aan mijn eigen praktijk: ik werk altijd aan veel stukken tegelijk / te samen. Ik zoek altijd de cyclus, de opstelling van de groep, de zin waarin de grammatica klopt, en daarin is wederom elk beeld/object/stuk is in zichzelf aanwezig, met zijn eigen regels, een zijn eigen spelling, zijn eigen waarheid.

Een woord wat in het Duits vaak toegepast wordt als er sprake is van mijn beelden, is ‘fetisjisme’. Een uitdrukking die etymologisch teruggaat tot het Latijnse ‘facticius’ en een kunstmatig of een met de hand gemaakt voorwerp beschrijft. De term ‘fetisj’ wordt in het Duits vaak zonder historische of antropologische precisie gebruikt, maar eerder toegepast vanwege zijn materiele en morfologische bijklank. Het wordt een uitdrukking voor objecten die als primitieve, handgemaakte volkskunst of zelfs ‘amateuristisch’ betiteld worden. Objecten die een archaïsche gevoeligheid hebben en vooral doordrenkt zijn met een potentie die de spullen waarvan ze zijn gemaakt, tegenspreken.


CV

Karin Suter born1979 in Dornach/Switzerland.
lives and works in Rotterdam NL
2000 - 2001 College of Art & Design HGKZ in Zurich CH
2001 - 2004 Fine Art and Media Art Department, University of Art in Basel CH
2004 BA of Fine Arts, University of Art in Basel CH
2002/03 Curator at the Wagenmeisterei, independent curatoroal project, nt/Areal Basel CH

2009 Researcher Contemporary Art Kunst in Aserbaijan for Culturscapes Festival Basel CH

2011 Guest lector / tutor ECA Edinburgh College of Art, UK
Since 2010 active in the artist-run foundation Kaus Australis in Rotterdam, studios, exhibitions, public platform, collaborations and artist residency programm www.kausaustralis.org

Exhibitions/Projects:
2015

‚Der Kreis im Berg’ Trabanten/MAC Frank Vits, Düsseldorf DE (s)
RORO Museum , Rotterdam NL (s)
‚Objects of Desire’ Mirta Demare, Rotterdam NL (g)
‚Parallel’ Borgerstraat, Rotterdam NL (g)

2014
Galerie Carzaniga, Basel CH (s)
‘Alienation - Another Spot to Visit‘, The Oval Space, London UK (g)
‚Blue Notes & Mental Flowers’ Mirta Demare, Rotterdam NL (s).
Am Bach, Public Space Art & Nature Project, Gipf-Oberfrick CH (g)
Marion Scharmann, Köln DE (s)
Headstands, Kaus Australis, Rotterdam NL (g).

2013
‚Das Geheimnis der Vegetation – 100 Jahre Meret Oppenheim’, Public Space Project, Basel CH (g)
(In The Space of Analogies, There Are Only Detours), Atelier Concorde, Lisbon P (s)
‚Wit’, De Witte Slagerij, Rotterdam NL (s)
Galerie Tony Wüthrich, Basel CH (g).

2012
‚Simulacri’, Hoffmann - La Roche, Basel 2011 (Kunst am Bau)
‚In Gesprek’, Museum Elburg, Elburg NL (g)
‚Gipsy Wedding’, Kaus Australis, Rotterdam NL (g).

2011
‚The Secret Garden’, Freymond-Guth, Zurich CH (g)
’Bare House’, Zanaabaz ar Museum for contemporary art, Ulaanbaatar MN (g)
‚Ontological Relativity’, Kunst Rotterdam Noord, Rotterdam NL (s)
’A Finite Whole Is Greater Than Any of Its Parts ’, Embassy Gallery, Edinburgh UK (s).

2010
ZKB/Kunst Zurich, Zürich CH (s)
Auswahl 10 / Aargauer Kuratorium, Kunsthaus Aarau, Aarau CH (g)
‚I Can‘t Forget But I Don‘t Remember What’, Freymond-Guth, Zürich (g)
‚Dwelling on Matter’, Kunsthaus Baselland, Muttenz/Basel CH (s)
’Once upon a time there was a story, Marion Scharmann, Köln D (g)
’Oscillations (ein Nachtstück)’, Museum Rehmann, Laufenburg CH (s)
‚Ich habe mich geweigert einen Baum zu zeichnen’, Ausstellungsraum Klingental, Basel CH (g)

Residencies
Artist-in-Residence in Edinburgh UK, Sils Project Space Rotterdam in cooperation with Embassy Edinburgh, 2011
Artist-in-Residence in Beijing PRC, iaab Basel, 2007
Artist-in-Residence in Rotterdam NL, iaab Basel, 2005

Art & Architecture
2006 Vortex, University of Zurich, Canton of Zurich CH
2011/12 ‚Simulacri’, Hoffmann - La Roche, Basel CH

Prices/Grants
Alexander Clavel Art Award, Riehen CH 2005
Commission Kanton Baselland CH 2008
Aargauer Kuratorium Aarau CH Working Grant 2009
ZKB Zürich CH 2010

Publications
Grote Rotterdamse Kunst Kalender 2013
Basel - Rotterdam, iaab / Kaus Australis, 2011
Pond private views, issue no. 2, 2011
798 Dashanzi Art Festival, 2007
Fanzine, Les Complices* espace libre & édition, 2006